استوریج (Storage) و اهمیت استفاده از آن در سازمانها

جریان افسار گسیخته رشد تکنولوژی و فناوری اطلاعات در دنیای امروزی ظرفیت هر فضای ذخیره‌سازی را لبریز می‌کند و یا باعث ایجاد مشکلات و باگ‌های امنیتی در حفظ داده‌های ذخیره‌سازی شده می‌شود.

اما با ظهور استوریج ها، دغدغه‌های مربوط به ذخیره‌سازی و دسترسی آسان به اطلاعات شبکه در بین کاربران محو و کم رنگ شد.

استوریج چیست؟

 

از معادل معنایی “ذخیره ساز” برای کلمه Storage در زبان فارسی استفاده می‌شود.

استوریج (Storage) یک نوع فضای ذخیره‌سازی دیتاهای یک شبکه اطلاعاتی است که امکان دسترسی سریع و آسان به تمام اطلاعات را به تمام سیستم‌ها یا به نوعی گره‌های موجود در شبکه می‌دهد.

استوریج مجموعه‌ای از چندین هارد درایو کنار یکدیگر است که فضایی ایمن برای ذخیره‌سازی و بکاپ‌گیری از اطلاعات را به کاربران می‌دهد. همچنین برای اتصال از راه دور دستگاه‌های ذخیره‌سازی به سرور اصلی شبکه می‌توان از استوریج ها استفاده کرد.

ذخیره سازهای استوریج معمولاً توان و قدرت پردازشی کمتری از سرور اصلی شبکه دارند. اما در ذخیره‌سازی، سازماندهی و دسترسی آسان به داده‌ها و اطلاعات عملکرد درخشانی دارند.

انواع استوریج 

 

استوریج ها بر اساس نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات و مخارج راه‌اندازی اولیه آنها به نوع کلی SAN، NAS و DAS تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از انواع Storage، با توجه به نیاز کاربران کاربردهای متفاوتی دارند.

در ادامه به بررسی هر کدام از استوریج های NAS، SAN و DAS می‌پردازیم.

معرفی ذخیره ساز NAS (Network Attached Storage)

 

ذخیره ساز NAS جزو استوریج های ارزان قیمت محسوب می‌شود و عموماً از آن برای مدیریت و ذخیره اطلاعات سازمانی و ایجاد امکان دسترسی تمام عناصر شبکه به این اطلاعات استفاده می‌شود. به همین علت برخی از متخصصین علوم داده معتقدند ذخیره ساز  NAS مانند یک سرور عمل می‌کند.

به عبارتی NAS مانند سروری عمل می‌کند که اطلاعات را روی هارد دیسک‌های خود ذخیره کرده  و امکان دسترسی آسان کاربران به این اطلاعات را فراهم می‌کند.

در استوریج های مدل NAS روش دسترسی به اطلاعات هاردها مبتنی بر File level Access است. یکی از مزیت‌های این ویژگی مدیریت اطلاعات به صورت متمرکز است اما از طرفی به علت سرعت پایین پردازش اطلاعات باعث ایجاد ترافیک بالا در شبکه LAN می‌شود.

 

معرفی ذخیره ساز DAS (Direct Attached Storage)

 

ذخیره ساز DAS نخستین نوع استوریج بود که برای مدیریت داده‌هایی با حجم کم از آن استفاده شد.

برای ذخیره‌سازی اطلاعات به روش DAS باید استوریج DAS را مستقیماً به سرور یا همان کنترولر شبکه متصل کنیم. ذخیره‌ساز DAS نسبت به دو نوع دیگر Storage ها از توان پردازشی و انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است.

روش دسترسی به اطلاعات در DAS مبتنی بر سطح Block level است. از این رو، ذخیره‌ساز DAS در اصل بر ذخیره اطلاعات تمرکز دارد و توان پردازش و ایجاد پل‌های ارتباطی برای دسترسی سایر کاربران به اطلاعات هارد درایوها را ندارد.

وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات و فراهم کردن دسترسی سایر عناصر شبکه به اطلاعات در سیستم‌هایی که از استوریج DAS استفاده می‌کنند بر عهده سرور شبکه است.

یکی دیگر از نقاط ضعف DAS ها، قطع راه‌های دسترسی به اطلاعات هارد درایوهای DAS در صورت ایجاد اختلال در شبکه است. به همین علت معمولاً برای ذخیره‌سازی حجم عظیمی از اطلاعات از Storage DAS استفاده نمی‌شود.

استوریج DAS متشکل از گروهی از هارد درایوهای متصل به هم است که نمونه‌های پر کاربرد آن بین عموم کاربران هاردهای اکسترنال یا اینترنال مورد استفاده در کامپیوتر و لپ تاپ است.

در نتیجه بدیهی است در صورتی که نیاز به مدیریت حجم کمی از اطلاعات داشته باشیم، ذخیره‌ساز DAS انتخاب مناسبی است.

معرفی ذخیره ساز SAN (Storage Area Networks)

 

ذخیره‌ساز SAN یکی از کاراترین انواع استوریج موجود در دنیاست.

سرعت بالای پردازش اطلاعات به واسطه استفاده از کابل‌های فیبر نوری و همکاری سرور شبکه و Storage، ذخیره‌سازهای SAN را به یکی بهترین فضاهای ذخیره‌سازی و مدیریت اطلاعات برای حجم بالای داده‌ها تبدیل کرده است.

ذخیره‌سازهای SAN بر اساس الگوریتم‌های خاص و سرورهای مخصوص، حجم زیادی از اطالاعات را با تأخیر کم در دسترسی تمام کاربران شبکه قرار می‌دهند. حتی چندین کنترولر یا سرور به صورت همزمان، امکان برقراری ارتباط با SAN را دارند.

اطلاعات موجود در SAN ها به وسیله سرورهایی که به آن متصل هستند با نصب اپلیکیشن‌های موردنیاز، توسط سرورها قابل دسترسی و مدیریت می‌باشند. به همین دلیل سطح دسترسی اطلاعات در ذخیره‌ساز‌های SAN به صورت Block level است.

به طور کلی از ذخیره‌سازهای SAN در شرکت‌ها و سازمان بزرگ که درآنها عناصر شکبه می‌خواهند به صورت اشتراکی و با سهولت به اطلاعات دسترسی داشته باشند استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده هریک از انواع استوریج

مزایا:

  1. هزینه کمتر راه‌اندازی نسبت با دو نوع دیگر Storage ها.
  2. مناسب برای مدیریت داده‌های کم حجم.
  3. امکان استفاده بهره‌مندی از آن به صورت اینترنال و اکسترنال در کامپیوتر و لپ تاپ.
  4. ارتباط بدون واسطه با سرور و نصب آسان.

 

معایب:

  1. ضعف در پردازش و ارسال اطلاعات برای سایر کاربران.
  2. ناتوانی در ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها.
  3. ترافیک سنگین فعالیت‌های سرور در شبکه‌هایی که در آنها از استوریج DAS استفاده شده است.
  4. کاهش کارایی DAS در صورت افزایش زیاد ظرفیت ذخیره‌سازی.

مزایا:

  1. مدیریت متمرکز و آسان داده‌ها.
  2. اشتراک‌گذاری آسان اطلاعات بین سایر اجزای سیستم.
  3. قیمت اقتصادی و مناسب.
  4. بازیابی اطلاعات از دست رفته، فرمت و پاک شده با دقیق بالا.
  5. توان پردازش انواع فرمت های اطلاعات. (FAT32, FAT16, NTFS, HFS)
  6. پشتیبانی از هارد اکسترنال و هارد درایو مک.

 

معایب:

  1. لزوم استفاده از ویندوز بهینه شده روی Storage به واسطه ویژگی File level Access.
  2. توان پایین در پردازش اطلاعات و ترافیک شبکه LAN.

مزایا:

  1. دسترسی سریع و آسان به اطلاعات با تأخیر کم.
  2. امکان اتصال همزمان چند سرور به منبع ذخیره‌سازی.
  3. توان پردازش و ذخیره‌سازی ایمن حجم عظیمی از اطلاعات.
  4. استفاده از کابل‌های فیبر نوری برای انتقال سریع و آسان داده‌ها.
  5. عدم نیاز به استخدام نیروهای مدیریت به علت بوت شدن سرورها و کاهش زمان بوت کردن توسط هارد دیسک.

معایب:

  1. هزینه بالای راه‌اندازی آن نسبت به سایر ذخیره‌سازها.
  2. لزوم وجود زیرساخت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی.

هزینه راه‌اندازی و تأمین مخارج انواع استوریج ها به ترتیب از DAS، NAS و SAN افزایش می‌یابد. به همین ترتیب توان مدیریت داده‌ها و کارایی ذخیره‌سازها از استوریج های DAS، NAS و SAN به ترتیب بالا می‌رود.

ذخیره‌سازهای NAS و SAN تقریبا مشابه یکدیگر فعالیت می‌کنند و در نحوه ارتباط با شبکه متفاوت‌اند. در ذخیره‌ساز SAN هر سیستمی که به شبکه متصل باشد، توان مدیریت سیستم و فایل‌ها را دارد اما در NAS مدیریت شبکه بر عهده سیستم عامل محلی متصل به Storage است.

SAN شبکه‌ای متشکل از چند سیستم برای مدیریت و ذخیره‌سازی اطلاعات است اما NAS به عنوان یک استوریج به سرور شبکه متصل می‌شود.

همچنین قدرت نوشتن، خواندن و ذخیره اطلاعات در شبکه‌هایی که از استوریج‌های NAS و SAN استفاده می‌کنند نسبت به شبکه‌های دارای ذخیره‌ساز DAS بیشتر است.

سخن پایانی

 

هزینه راه‌اندازی و تأمین مخارج انواع استوریج ها به ترتیب از DAS، NAS و SAN افزایش می‌یابد. به همین ترتیب توان مدیریت داده‌ها و کارایی ذخیره‌سازها از استوریج های DAS، NAS و SAN به ترتیب بالا می‌رود.

ذخیره‌سازهای NAS و SAN تقریبا مشابه یکدیگر فعالیت می‌کنند و در نحوه ارتباط با شبکه متفاوت‌اند. در ذخیره‌ساز SAN هر سیستمی که به شبکه متصل باشد، توان مدیریت سیستم و فایل‌ها را دارد اما در NAS مدیریت شبکه بر عهده سیستم عامل محلی متصل به استوریج است.

SAN شبکه‌ای متشکل از چند سیستم برای مدیریت و ذخیره‌سازی اطلاعات است اما NAS به عنوان یک استوریج به سرور شبکه متصل می‌شود.

همچنین قدرت نوشتن، خواندن و ذخیره اطلاعات در شبکه‌هایی که از استوریج‌های NAS و SAN استفاده می‌کنند نسبت به شبکه‌های دارای ذخیره‌ساز DAS بیشتر است.

با تشکر از سایت academyayandeh.ir

#بهمن_فرجی

#Bahmanfaraji.com

www.bahmanfaraji.com

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up